♥ Our Special Moments ♥

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

Isnin, 30 April 2012

Nasihat Untuk Bakal Pengantin

Salam

Curi-curi masa nak kemas kini blog. Hehe. Dah lama rasanya tak menulis post,Cuma kebelakangan ini, emel yang dihantar pada saya, rasanya persoalan mereka sesuai dijadikan topik Isu Padat kali ini.

Saya suka kongsi persoalan yang sering diajukan pada saya menerusi emel daripada pembaca kerana bagi saya, kebanyakkan soalan mereka, saya sendiri pun tak pernah terfikir! Mereka memang amat kreatif dan kritis. Terus sahaja persoalan mereka jadi modal topik saya pagi ini : Nasihat untuk bakal pengantin

Huu, tak terlayak lagi diri ini nak beri nasihat, gelaran isteri baru digalas. Bak kata orang, baru suku pertama, semuanya masih manis. Tapi mungkin ada beberapa perkara yang saya kira boleh saya kongsi sesama kita ya. Nasihat daripada orang lain, pemerhatian saya, saya gabungkan jadi satu post. Saya harap, kita sama-sama boleh tambah lagi maklumat jika ada yang saya terkurang atau tersilap. Cuma apa yang saya kongsikan disini, bukan la sesuatu yang tipikal kita baca tentang tugasan seorang isteri, tapi perkara-perkara yang bagi saya mungkin kita ada/ akan terlepas pandang selepas berkahwin.
1. Sayangkan suami, biar-biarkan dia.MAntara nasihat terbaik saya pernah dapat, rasanya daripada My Sis In Law, Jangan terlalu manjakan suami. Konteks manjakan suami disini, bukan la bermaksud jangan panggil dia dengan panggilan yang dia suka atau jangan buat suara manja-manja dengan dia. Maksud 'manja' disini ialah jangan sesekali kita manjakan nak buat semua benda dan tugas untuk suami. Contoh, kalau suami kita dah pegang cawan dan nak buat air nescafe, kita cepat-cepat amik cawan tu daripada dia dan kata kita akan buatkan air untuk dia. Jangan ya biasakan suami kita, kita buatkan semuanya untuk dia. Mungkin kesannya tak nampak sekarang, tapi apabila tua, apabila sudah terbiasa "Bak sini sayang buatkan", bila diminta tolong, suami kita akan liat. Beranggapan kita boleh buat semua perkara. Biarkan dia buat apa yang dia nak buat. Ingat, kita isteri dan kita bukannya berkahwin dengan budak lelaki 8 tahun yang perlu ditatang segalanya. Suami kita mampu selesaikan apa yang nak dia buat sebaiknya. Biarkan dia. Mungkin korang sendiri akan kagum, bila rupanya nasi lemak dia lebih sedap daripada nasi lemak korang (ni perumpaan aje ye! :P)

2. Wajib, bukan patut.
Nafkah zahir, sila jangan kompromi. Ingat ya, nafkah zahir itu adalah tanggungjawab suami dan tanggungjawab itu sama sekali tidak akan kurang, walaupun si isteri bekerja atau si isteri berkemampuan lebih daripada suaminya. Menafikan atau meng 'tak apa' kan nafkah zahir ini, bagai kita menindakkan tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah kepada kaum Adam. Ingat, nafkah zahir bukan patut, tapi WAJIB. Berapa jumlahnya, baru itu terpulang pada kemampuan dan hasil perbincangan suami isteri. Nafkah zahir ini, berbalik semula pada nasihat nombor satu tadi, jangan manjakan suami dengan memejamkan mata tentang isu nafkah zahir ini. Kalau kita beranggapan, dengan tidak menuntut nafkah zahir, kita dah menolong suami, sebenarnya kita telah menutup pintu untuk dia beribadat pada Allah. Allah S.W.T telah mengamanahkan tanggungjawab tertentu kepada pasangan suami isteri dan menunaikan amanah tersebut merupakan ibadat kepadaNya. Takmo tolong tambah pahala suami? Kata sayang suami, kaaaaaan...

3. Kita semua pasti berubah
Masa sebelum kahwin, saya paling takut kalau saya tak dapat buang habit suka sambung tidur lepas solat Subuh :P ada kawan-kawan saya yang telah melatih diri mereka beberapa bulan sebelum kahwin, untuk terus bangun dan tak sambung tidur. Tapi saya tak mahu dengan alasan nak menikmati moment terakhir bujang hehe. Lepas kahwin, automatik saya boleh tak sambung tidur lepas subuh, terus tolong ibu atau mak buat sarapan pagi. Jadi saya rasa, kita semua boleh berubah dengan syarat ada kemahuan dan kesedaran yang kita perlu berubah untuk menjadi lebih baik. Tak pandai memasak sekali pun, kalau sanggup belajar, takkan jadi masalah. Wanita ni makhluk yang mengkagumkan tapi kita bukannya sempurna. Selagi kita sedar diri dan sedar tanggungjawab kita, tiada apa pun yang mustahil untuk kita pelajari dan perbaiki.

4. Persiapkan diri dengan ilmu rumahtangga
Ada pengantin baru yang diuji oleh makcik, nenek atau mak mentua, masak resepi sekian-sekian. Selamat maju jaya la korang ye. Hehe. Saya ada kawan yang terpaksa telefon mak dia dalam bilik perlahan-lahan bertanyakan bahan-bahan resepi untuk masak kuah kacang --ok tipu, saya la orangnya yang telefon ibu tanya resepi tu. Haha. Perkara lain yang kita kena ingat, tak semua orang boleh berkongsi dapur. Maksud berkongsi dapur ni, macam buat tugas memasak ni sama-sama di dapur. Ada yang lebih selesa dia seorang memasak, tak mahu ada campur tangan orang lain. Jadi, kalau ibu mentua/ ipar duai macam tu, jangan cepat melatah ingat kita tak disukai. Bersedia juga jika cara masak mak mentua kita berbeza dengan cara mak kita selalu buat. Cuba sebaiknya ingat kedudukan dimana garam gula, minyak teh dikabinet dapur rumah mentua. Belajar cara nak cuci sotong, sayur dan ayam sebaiknya. Belajar siang ikan kecuali korang bunting pelamin dan tak digalakkan menyiang ikan tu bonus ok. Belajar kenal rupa ayam separuh masak dan masak penuh. Tak perlu nak jadi chef, tapi sebolehnya, tahu perkara asas. Jangan sesekali kata "Saya memang jarang masak", kalau boleh cuba kata "Saya masih belajar ilmu dapur ni". Sekurangnya, nampak kesungguhan nak baiki diri. Si suami juga tak terlepas. Sebolehnya, perbaiki bacaan ketika solat dan cuba la hafal banyak surah-surah untuk dibaca ketika bersolat, mana tahu bapa mentua minta imamkan satu rumah ke kan dan bapa mentua tu pulak tok imam!? kalau seminggu asyik surah yang sama (..yang dibaca dengan suara amat perlahan :P), takde variati pula.

5. Jangan halang aktiviti dia selagi tak melalaikan tanggungjawab dia
Sebelum kahwin dulu, ada juga kawan-kawan yang mengusik. Kita kena faham, yang ada kawan-kawan dia, dia kenal jauh lebih lama daripada dia kenal kita. Kalau saya sendiri, saya pun tak mahu jika dia meletakkan saya disituasi saya kena pilih antara dia dan kawan. Walau selepas kahwin, Mr Husband masih ada aktiviti bersama kawan-kawan dia dan saya masih bebas menulis blog. Kami berdua dapat buat apa yang kami suka bersendirian. Suami yang baik dan bertanggunjawab, akan sentiasa sedar diri status dia tanpa perlu campur tangan kita. Lagipun, masing-masing dah cukup dewasa kan, bukan bagai budak sekolah yang perlu dihembat pagi Ahad untuk ingatkan basuh kasut. Namun, tetap penting bagi kita untuk saling ingat mengingati, takut-takut kita terbabas. Sedalam mana pun, sehebat mana pun cinta dan keserasian kita dan pasangan, kita tetap manusia biasa, terdedah dengan godaan dan anasir syaitan.



Rasanya cukup dulu 5 perkara diatas saya kongsikan .

Tiada ulasan: