♥ Our Special Moments ♥

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

Ahad, 20 Mei 2012

Kiraan Bajet Pertunangan

Salam

Sedapkan cuti2 ni,lepak dgn suami dkt rumah tak ade sapa kacau (ooppps!). Cuti ni,saya sekali lagi menadah mata ni untuk membaca email dari kawan saya yg rungsi mengenai perbelanjaan untuk majlis pertunangan mereka awal bulan julai ini.

Seperti yg anda sedia maklum,saya tidak pernah menceritakan kiraan bajet untuk majlis pertunangan saya dahulu. Sebenarnya ia tidak seRUMIT,seSUSAH mana yang kita fikirkan seperti kita hendak merancang majlis perkahwinan. 

Mungkin kiraan bajet majlis pertunangan saya dahulu,dapat menyelesaikan masalah kawan saya serta bakal2 b2b yang hendak melangsungkan majlis pertunangan kalian.

- Sedia maklum,kiraan ni telah di sekalikan dengan dua majlis iaitu merisik serta pertunangan (bersamaan16dulang untuk kedua2 belah pihak).

1. Cincin belah rotan dan Batu atau sebagainya = Rm600 (biasa harga emas ikut kenaikan atau penurunannya mengikut masa,jadi jika anda merancang untuk bertunang pada bulan August,mungkin anda boleh membelinya ketika harga emas turun)

2. Barangan hantaran: Rm3000 (untuk kedua2 belah pihak serta ikut kemampuan anda sendiri)

3. Gubahan hantaran untuk pihak perempuan dan lelaki. (Jika anda DIY sendiri hantaran untuk kedua belah pihak dapat menjimatkan lagi kos walaupun hanya rm100-rm200) Manakala (jika anda DIY hantaran di kedai,pihak kedai akan mengambil kira dari segi bajer anda)
Contoh: 
-DIY sendiri ; Perbelanjaan dari segi bunga tiruan/fresh,kabus,renda,manik DLL = Rm300 (untuk kedua belah pihak)
-DIY kedai ; Ikut bajet anda = jika 1 dulang anda ambil Rm70 = Rm80 x 10dulang = Rm800
 (Ini hanyalah kiraan bajet saya sahaja,ini kerana semasa saya bertunang,ada yang saya DIY sendiri dan ada yang saya DIY kedai sebab tak sempat nak DIY masa tu.)


4. Andaman : Baju kurung moden + Baju Melayu sulam = Rm500
   Make Up   : Rm200


5. OP : Saya ambik dari Kakak sepupu saya sendiri (FOC) terima kasih,menjimatkan lagi bajet saya masa tu.


6. Makanan/Canopy :
- Makanan,kaum keluarga saya yang masak jadi bajet dapat mengurangkan lagi masa tu = Rm300
- Canopy ; Rm200 x 2 canopy = Rm400


Total = RM6,100 




Seperti yang sedia maklum,ni hanyalah kiraan bajet saya pada tahun 2010 dan ianya hanyalah kiraan secara keseluruhan,jika hendak kiraan yang sepenuhnya,saya tidak dapat beri sebab saya sendiri sudah lupa kiraan bajet yang sebenarnya ketika itu.


 

Tiada ulasan: