♥ Our Special Moments ♥

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

Khamis, 25 Ogos 2011

Terkenang Mereka Tersayang



Salam


Sayu sayu rasanya hari ini bila tengok kalendar,tinggal 3 4 hari saja lagi kita umat islam untuk menyambut Aidilfitri,tetiba saya terkenang dan teringat ketika raya bersama kedua dua orang tua saya. YaAllah,rasanya macam nak runtuh hati saya bila teringat pada arwah bila raya menjelma ini. Walaupun masa arwah mak meninggal saya tidak berapa ingat sebab saya masih kecil,manakala ketika ayah meninggal umur saya dah meningkat dewasa,tapi saya ingat segala galanya.

Mak meninggal pada 7hb Jun 2004,ketika tu saya masih di bangku sekolah lagi dan msih tidak mengerti apa itu dunia luar,tapi Alhamdullilah,atas belas kasihan,Allah memberikan saya seorang ayah dan abg yang sangat bertanggungjawab untuk menjaga saya,menjaga makan minum kami adik beradik serta memberi kami kasih sayang dan tidak memberikan kami kesunyiaan atas pemergiaan arwah mak. Mak pergi begitu pantas sekali,saya dan adik beradik tidak sempat untuk berbakti,membalas jasa pengorbanan ma pada kami semua,mungkin Allah lebih sayangkan mak dari kami. Sejak mak tiada,saya mula hidup terumbang ambing sebab saya bagaikan kehilangan permatayang selama ini menjaga saya,dari saya tidak pandai merangkak hinggalah saya pandai petah bercakap. pemergiaan mak selama 8 tahun amat memberi kesan pada saya apapbila syawal menjelma,kalau dulu mak yang siapkan segala gala keperluan kami,mak rajin buat biskut raya,dan saya dan abg cuma mengacau mak,bila hampir tibanya syawal,mak tak akan lupa untuk masak rendang daging,salah satu menu raya kami sekeluarga suka,rendang mak memang tak boleh didapati di mana mana,sampailah sekarang saya masih merindui rendang mak walaupun dah macam2 tempat saya pergi tapi tak ada yang sama macam rendang mak. Adakala perasaan cemburu menyelubungi diri saya bila saya melihat,orang lain yang sebaya saya mempunyai mak,berjalan jalan dengan mak mereka,bersalaman,bergurau senda tapi apa yang saya ada? Saya cuma ada ayah saja,ayahlah mak dan ayah yang uruskan kami adik beradik.

Hinggalah pada 11hb Feb 2008,ayah pula meninggalkan kami adik beradik,ayah menghidapi Ca Lung with Brain Metastasis selama 3 bulan yang berpunca dari kesan kimia. Saya adik beradik bercengkang mata menjaga ayah selama 2bulan di pusat perubatan pantai,KL. Saat tu saya sanggup tidak bersekolah selama sebulan dan abg pula tiap tiap hari berulang alik dari rumah ke hospital,membawa bekal makanan,baju baju untuk kami. Seminggu sebelum tu,ayah sempat bergurau senda dengan kami,dan ayah juga ada berpesan pada kami adik beradik. Niat saya pada 11hb feb 2008 pada awal pagi nya untuk pergi ke sekolah telah beralih kepada berita yang tidak baik,apabila abg datang ke sekolah untuk mengambil saya dang mengatakan ayah tengah nazak,ati saya remuk berkecai bila mendengarnya,kami bergegas ke hospital dan selang brapa minit,ayah pergi meninggalkan kami tapi saya tak rela,saya hanya menunggu ayah di sisinya dan memegang tgn ayah yang sejuk serta berulang kali menyembut nama ayah supaya bukamatauntuk saya,saya tak sanggup kehilangan ayah sebab saya terlalu sayang pada ayah. Sejak dari tu raya kami tidakbermakna lagi walaupun saya menyibukkan diri untuk mengemas rumah,saya tetap nak rasakan suasana raya seperti mana saya penah laluinya.Ayah yang berkerja di Tenaga Nasional Berhad TNB,Tok Muda klang yang telah berkhidmat selama 35 tahun tu telah memberi kami 1001 makna apabila kami tidak pernah di lupakan oleh pekerja2 TNB,apabila kami kesana sini,mesti ada yang kenal dan masih menyebutnyebut nama arwah mak dan ayah kami.

Kini pada tahun 2011,syawal amat bermakna buat saya adik beradik apabila buat pertama kalinya saya beraya sebagai isteri dan dapat merasakan raya yang sudah bertahun tahun saya tidak dapat rasakan kini saya dapat rasakan seperti arwah mak lakukan. Membuat biskut raya,mengemas rumah,membuat ngunjung raya untuk sanak saudara. Alhamdullilah,abg saya pun dapat merasakan apa yang saya rasakan sekarang. Abg telah pun mendirikan rumah tangga bersama pilihan hatinya,dan saya pula telah pun selamat mendirikan rumah tangga,kini kami adik beradik dapat merasakan dan tahu apa tu erti syawal setelah 12 tahun kami tidak meraikan dengan perasaan gembira.

Walaupun mak dan ayah dah tiada tapi segala kenangan pada rumah yang kami adik beradik di besarkan tu menjadi bukti kasih sayang kami sekeluarga,Mak Ayah,adik dan abg tidak pernah melupakan segala jasa dan pengorbanan mak ayah,berikanlah kami ruang lagi untuk berbakti pada mak dan ayah dankami sentiasa mendoakan untuk mak dan ayah agar Allah menempatkan kalian di tempat2 org yang soleh dan solehah serta mengampunkan segala dosa kami,dan insyaAllah kami adik beradik akan membuat mak dan ayah di sana bangga terhadap kejayaan,kebahgiaan yang kami bina untuk mak dan ayah sentiasa tersenyum di sana.











AL-FATIHAH buat Allahyarham MD ZAKARIA BIN SURATMAN & Allahyarhamah ROSNAH BINTI SUBHI ,doa kami selalu untuk ayah dan emak.

Tiada ulasan: